Informatie voor ouders

Therapieproject
Het therapieproject Handige Honden is opgezet met het doel om kinderen met een communicatieve stoornis te helpen. Werkend en spelend met honden leren kinderen op een ontspannen manier hun communicatieve vaardigheden, probleemoplossend vermogen, coördinatie en invoelingsvermogen beter toe te passen.

Communicatieve vaardigheden
Als kinderen de communicatie met honden op een ongedwongen manier leren begrijpen kunnen ze uiteindelijk de link leggen naar communicatie tussen mensen. Hierdoor kunnen kinderen makkelijker leren communiceren. Er zijn namelijk diverse overeenkomsten te vinden tussen communicatie met honden en communicatie met mensen. Honden communiceren non-verbaal. Daarom letten honden ook heel goed op de lichaamstaal van mensen. Voor een hond is het plaatje pas kompleet als de intonatie van de stem, de lichaamshouding en de gezichtsuitdrukking overeenkomen. Daarnaast moet het kind leren om goed naar de hond te kijken. Is de hond misschien bang? Ziet de hond misschien iets wat zo spannend is dat hij niet wil luisteren? Tijdens het werken met de hond leert een kind dat allemaal spelenderwijs combineren.

Probleemoplossend vermogen
Hoewel de honden goed getraind zijn en in principe goed kunnen luisteren, zullen ze dat echt niet zomaar doen. Een kind dat voor het eerst komt trainen zal dat ook merken. Spelen en knuffelen wil elke hond wel gelijk, maar luisteren? Daar moet het kind echt wat voor doen. Als het niet gelijk lukt wordt het antwoord of de oplossing niet direct aangedragen. Stel dat de hond aan de verkeerde kant loopt. Dan vraag ik: aan welke kant loopt de hond? Aan welke kant moet de hond eigenlijk lopen? Hoe komt het dat hij aan die kant is gaan lopen? Is de lijn misschien te lang? Keek de hond wel naar jou toen je ging lopen? Wist de hond wel dat je van plan was om te gaan lopen? Stapje voor stapje leert het kind zo zelf uit te vinden wat er moet gebeuren om de hond te laten luisteren.

Zelfvertrouwen
De honden zijn 55 en 62cm schofthoogte. De grootste zal Yuki zijn, zodra ze is uitgegroeid. Dan komt ze met haar zijn rug boven een normaal gebouwde Duitse Herder uit. De kleinste, Plumeau, is een flinke middenmaat, ongeveer zo hoog als een Labrador. Allebei zijn het dus flinke honden. Als deze honden na lang puzzelen en werken echt luisteren, of opeens aangeven dat ze het kind lief vinden en een knuffel willen geeft dat het kind een enorme oppepper. De honden zijn erg slim en herkennen en begroeten het kind als ze het één keer hebben meegemaakt. Ook dat (de blijdschap van een hond is altijd oprecht) is erg fijn voor het kind. Mijn eerste cliënt werd de eerste maand gehaald en gebracht, de tas werd door de ouders opengemaakt, het schrijfblok voor hem klaargelegd etc. In drie maanden veranderde dit enorm. Zijn verslagen werden steeds samenhangender, hij schreef zijn verslagen zelf, pakte zelf zijn spullen, leerde om van alles zonder hulp te doen en kwam de laatste paar trainingen zelfs op de fiets vanuit een ander dorp, zónder begeleiding!

Coördinatie en lichaamstaal
Veel kinderen met een communicatieve stoornis (een stoornis uit het autisme spectrum of anderszijds) hebben geen optimale coördinatie. Ze denken vaak zo hard na over dingen dat ze – bij wijze van spreken – vergeten dat ze ook nog voeten hebben. Tijdens het werken met honden wordt, zonder dat ze er erg in hebben, hun coördinatie beter. Het gebruik van je lichaam en je lichaamstaal is namelijk een belangrijk onderdeel van de communicatie met honden. Mijn eerste cliënt struikelde letterlijk over zijn eigen voeten in de eerste paar trainingen, maar liep na 3 maanden foutloos een moeilijke behendigheidsoefening!

Empathie
Om te kunnen zien of een hond je in de gaten houdt moet je zelf ook de hond goed in de gaten houden. Als je niet doorhebt hoe de hond zich voelt zal het trainen niet lukken. Werken met honden is namelijk altijd sámenwerken! Een hond is immers geen machine. Hij heeft ook emoties en wil alleen maar met je werken als hij je vertrouwt en als je het leuk maakt. Als de hond zenuwachtig is moet je hem geruststellen voordat je verder kunt werken. Dus ook hier geldt weer: spelenderwijs leert een kind tijdens de training deze vaardigheden aan.

Intonatie
Kinderen met autisme hebben soms moeite met het gebruik van hun intonatie. Hun woorden klinken vlak of mechanisch en er is weinig gevoel aan te ontleden. Om een hond te laten luisteren moet de hond aan de klank van de stem horen wat je wilt. Wil je spelen dan moet je blij klinken, wil je dat hij iets DOET, dan moet de hond die WIL ook kunnen horen in de stem. Op een vlakke stem reageert een hond niet goed. Omdat de honden heel graag willen werken doen ze hun best om te reageren en staan ze vaak blij te wachten tot ze wat mogen doen. Dat enthousiasme spoort de kinderen vanzelf aan om hun stem zo goed mogelijk te gebruiken.

Handige honden op TV Gelderland
Zomer 2011 zijn er TV opnamen gemaakt van een Handige Honden-training van Sydney. Het was erg leuk om hieraan mee te werken en de opnamen geven ook leuk weer hoe een training kan gaan. Sydney legt Angelique Kruger heel mooi uit wat het trainen met de honden hem oplevert. Daar had ik echt niks meer aan toe te voegen!


 

Voorstellen

Mijn naam is Bianca Uittenbogaard. Ik ben opgeleid door en aangesloten bij O&O, de Nederlandse Vereniging voor Instructeurs in Hondenopvoeding en –opleiding. Ik ben gecertificeerd trainer, puppytrainer en gedragstherapeut. Sinds 1982 werk ik met honden en hun eigenaren. Ik ben moeder van twee kinderen van 25 en 21 jaar. In mijn gezin en in mijn familie komt autisme voor. Daardoor heb ik ondertussen een ruime ervaring opgedaan met problemen op communicatief gebied. De laatste jaren heb ik mij enorm verdiept in alles wat met autisme te maken heeft. Zo heb ik – samen met anderen – een forum opgezet voor mensen die dagelijks met autisme te maken hebben. Bij toeval is gebleken dat de ervaringen die ik heb opgedaan in de laatste 25 jaar prachtig samenvallen als het gaat om communicatieve problemen bij jongeren. Met ontzettend veel plezier heb ik dan ook nu dit unieke project opgezet. Ik hoop dat heel veel jongeren hiervan kunnen profiteren.

Werkwijze
Een cursus bestaat uit 8, 10 of 12 weken. Dit wordt van tevoren afgesproken, na een kennismakingsles. 2 weken voor afloop wordt overlegd of het zinvol is om de training nog te verlengen. Dit verlengen kan met 4 weken per keer. De cursus is in principe uitsluitend bedoeld voor normaal begaafde kinderen met een communicatieve stoornis tussen de 8 en 16 jaar. In overleg kan hiervan mogelijk worden afgeweken. De training is eens per week en duurt twee uur. Training wordt gegeven in huis en op of rond de Groevenbeekse Heide in Ermelo. In het eerste uur wordt gewandeld met alle honden, zodat het kind kan omschakelen naar de nieuwe omgeving en zijn of haar spanning van de dag kan laten wegebben. Tijdens het wandelen wordt overlegd welke oefeningen we gaan doen. In het tweede uur wordt gewerkt met de uitgekozen hond. Er is geen vaste planning, wat er wordt gedaan hangt namelijk van een aantal factoren af. Afhankelijk van de spanning van het kind wordt gekeken wat op die dag de mogelijkheden zijn. Daarnaast speelt het weer natuurlijk ook een rol.

Allergie
Ook kinderen die allergisch zijn voor honden kunnen deze training volgen. Poedels zijn namelijk vrijwel hypoallergeen. Ze verliezen geen haren. Hun vacht wordt elke 5 á 6 weken geknipt, na een grondige wasbeurt. De trainingen zijn grotendeels buiten, alleen als het regent wordt een andere oplossing gezocht, zoals binnenshuis trainen of op een overdekte plek. Als er binnenshuis getraind wordt is er mogelijk sprake van een allergische reactie, omdat de herdershond Nina wel allergeen is. Is uw kind allergisch dan moeten hiervoor dus van tevoren goede afspraken over worden gemaakt.

Feedback
Alle kinderen die kunnen schrijven maken een verslagje van hun trainingsdag en sturen dat per e-mail op. Bij het ophalen van de kinderen wordt kort besproken wat er die dag is gedaan. Mochten er problemen zijn dan worden die direct aan u meegedeeld. Wel is sprake van een vertrouwensrelatie: wat het kind mij in vertrouwen vertelt blijft bij mij. Twee weken voor het einde van de geplande trainingsperiode ontvangt u van mij een rapport waarin de voortgang van uw kind staat beschreven.

Proefles
Ouders die interesse hebben om hun kind aan te melden kunnen een afspraak maken voor een proeftraining van een uur. De kosten hiervoor bedragen €25,00. Na de proeftraining kan in overleg bekeken worden of dit wat voor uw kind zou zijn.
Meer weten? Bel gerust (0341-562271), of stuur een e-mail naar info@handigehonden.nl.

© 2007- heden Bianca Uittenbogaard